Skal du på intervju? Her er de viktigste tingene

Vi har alle vært der. Du får beskjeden du har håpet på og er kalt inn til intervju for drømmejobben. Men hvordan forbereder du deg best mulig? Her fem konkrete ekspertråd.

Gry Brandsnes har en master i “Social and organisational psychology” fra London School of Economics og Universitetet i Oslo og mer enn 20 års erfaring fra HR sektoren. Hun har vært ansvarlig for rekruttering i selskaper som Get, IKEA, Wilhelmsen Gruppen og jobbet med digitalisering av HR-prosesser på Universitetet i Oslo. Hun jobber i dag som leder for HR Business Partner i TheVIT, et konsulent og regnskapshus som tilbyr tjenester innen regnskap, økonomi, analyse, HR og forretningsutvikling.

Gry Brandsnes, leder for HR Business Partner i TheVIT.
Bilde: Gry Brandsnes, leder for HR Business Partner i TheVIT. Foto: Krafftwork

Gry har lang erfaring med jobbintervjuer, både som arbeidsgiver og som jobbsøker. I hele karrieren har hun vært ansvarlig for å gjennomføre jobbintervjuer og har derfor en god formening om hvordan et intervju bør utspille seg.

1. Slik forbereder du deg til intervjuet

“Du må kunne svare på hvorfor du har søkt, og vise til hvorfor du har sendt en jobbsøknad for akkurat denne jobben i dette selskapet”, forteller Gry Brandsnes. Hun er klar på at mange arbeidsgivere vil høre om akkurat dette. “Motivasjonen til hvorfor man søker er essensiell, og det er viktig å finne en motivasjon som er attraktiv”, fortsetter hun. Sørg for at du leser deg opp på hva selskapet leverer, hva de er opptatt av og hvordan forretningsideen ser ut.

«Det er jobb å søke jobb»

Gry Brandsnes, TheVIT

2. Sørg for at CV’en er relevant

Gry poengterer hvor viktig det er å gjøre CV’en din så relevant som mulig opp mot stillingsannonsen, samtidig som det er viktig at den ikke blir for komplisert. Søknadsteksten skal svare på hva annonsen ber om. Brandsnes anbefaler å fremheve tidligere erfaringer som er spesielt relevante for den aktuelle jobben. “Under intervjuet kan det være lurt å trekke frem et par eksempler på relevant erfaring som du er komfortabel å prate om”, legger hun til.

3. Dette skal til for et godt førsteinntrykk

Et førsteinntrykk er avgjørende i en intervjuprosess. Brandsnes forteller at det er viktig å vise interesse og motivasjon under intervjuet. “Dette kan du kommunisere ved å opprettholde øyekontakt, lytte til arbeidsgiver og svare utfyllende på spørsmål”, forklarer hun. På spørsmål om hvordan man skal kle seg til intervjuet, svarer Gry at man må ta en vurdering av selskapet og hvilken stilling man søker på. “Det er viktig å være seg selv, men vise at man har gjort en innsats”, anbefaler hun.

«Et jobbintervju handler ikke om å vinne noe, det handler om å finne en riktig og god match.»

Gry Brandsnes, TheVIT

4. Det er lov å følge opp arbeidsgiver i etterkant

Noen mener man bør kontakte arbeidsgiver i etterkant for en tilbakemelding. Gry Brandsnes mener de aller fleste bør sitte igjen med en umiddelbar magefølelse på hvordan intervjuet gikk. Hun påpeker at ved å be om tilbakemelding må man belage seg på en tilbakemelding som kan være annerledes enn en forventet. Gry mener også det er akseptert å ringe å følge opp dersom du ikke har fått noe svar i etterkant.

5. Drøft grunnen til at du søker

“Du må ha det klart for deg hvorfor du har søkt og hvorfor du er den beste til jobben Hvordan mener du at du kan utføre de oppgavene stillingsannonsen lyser ut?”, er spørsmål Gry Brandsnes mener er kritiske å ta med seg inn til et intervju. Hun anbefaler å skrive ned svarene og ta det med, slik at du er klar til å prate om det. Hun legger til at hun syns det er minst like viktig å være interessert i jobben og ikke bli for opptatt av å selge seg selv. “Et jobbintervju handler ikke om å vinne noe, det handler om å finne en riktig og god match”, avslutter hun.

Lykke til